5 e-handelstrender 2020

5 e-handelstrender du bör känna till 2020

Bedriver du e-handel, har planer på att starta en webbshop eller är bara allmänt intresserad av de senaste trenderna inom e-handel? Häng med på vår trendspaning inför det kommande året. 

 

1. Mobil shoppingupplevelse

Den mobila webbtrafiken fortsätter öka varje år, så även den mobila e-handeln. 

Den allmänna uppfattningen har hittills varit att de flesta primärt använder sina mobiltelefoner för att söka och jämföra produkter. Men faktum är att alltfler inte bara surfar runt bland produkterna, utan även slutför sina köp från sina mobiler.

I och med att andelen som shoppar från sin mobil ökar, blir den mobila shoppingupplevelsen allt viktigare. Det är alltså hög tid att optimera den mobila upplevelsen för dig som bedriver e-handel. 

Har du inte redan mobilanpassat din sida så bör du prioritera upp det högst på din lista. Men för en schysst shoppingupplevelse måste du tänka längre än så. Att bara mobilanpassa sidan rent tekniskt räcker inte. Granska din sida kritiskt. Se till exempel till att dina besökare enkelt hittar vad de söker, att sidan verkligen inspirerar till shopping och att checkouten är friktionsfri i mobilen. Be gärna vänner och bekanta med lite olika erfarenheter att testa hela processen från att leta upp produkter till att slutföra köp. 

Hur mobilvänlig är din sida? Gör ett enkelt test för att ra reda på hur mobilvänlig din sida är idag.

 

2. Visuellt användargenererat innehåll

Trenden för användargenererat innehåll för e-handel fortsätter.

Många e-handlare är duktiga på att till exempel inkludera recensioner på sina produktsidor för att konvertera bättre. Men nu blir det ännu viktigare att även inkludera visuellt användargenererat innehåll.

Enligt en studie från Olapic så är människors förtroende för bilder från andra kunder på sociala medier sju gånger högre än deras förtroende för reklam. Samma studie visar också att 56% av de tillfrågade var mer benägna att köpa en produkt efter att de hade sett det i ett användargenererat foto.

52% av de tillfrågade ansåg att bilder är den mest tilltalande formen av användargenererat innehåll. Det slår både video och skrivet innehåll!

Ett sätt att göra detta är att uppmuntra dina kunder att dela med sig av dina produkter och märka dessa med en hashtag. Daniel Wellington var bland de första som använde sig av denna taktik och fortfarande en av dom som gör det bäst.

Se exempel från Daniel Wellington

 

3. Högre förväntningar på leverans & upplevelse

Dagens e-handelskunder ställer allt högre krav på sina leveranser. De stora e-handelssidorna har erbjudit gratis frakt och fria returer i flera år. Nu ställs även krav från kunderna på allt snabbare leveranser. Logistikleverantörerna experimenterar och konkurrerar med varandra med allt från leverans samma dag till upphämtning av paket vid returer.

Förutom leveransupplevelsen, glöm inte heller att varumärkesupplevelsen sitter i detaljerna – i allt från förpackning till orderanpassning. Det kan tyckas vara en onödig kostnad, men att lägga möda på dessa detaljer skapar en upplevelse som kunderna kommer att minnas. Jobba med förpackningen, en liten give-away i paketet eller ett snyggt budskap på en flyer.

 

4. Chat & live support
Nyckeln till en framgångsrik e-handel är att ge kunderna en bra shoppingupplevelse och även att ständigt leverera riktigt bra kundservice. 

Har kunden frågor, funderingar eller problem, så krävs snabb respons för dig som e-handlare. Enligt en rapport från Avaya så föredrar dagens konsumenter hellre att kommunicera med sina företag via meddelanden än genom telefonsamtal. 

Här kan en livechat eller att använda chatbots på sidan vara en framgångsrik väg fram.

Trenden visar även att allt fler e-handelskunder väljer och förväntar sig att kundtjänsten svarar på meddelanden i kanaler som t.ex. Facebook Messenger. Därför blir det allt viktigare att er kundtjänst har koll på alla era kommunikationskanaler. Allt från e-post, telefon till sociala medier.

 

5. Röstsök 
Visste du att 40% av Millennials i USA redan gör röstköp?

Det sägs att 40% av alla inköp på nätet kommer att göras med röstsökning inom 3-5 år. Är du och din e-handelsbutik redo för detta? Har du testat röstsök själv? Om inte, börja med att testa Alexa, Siri och Google Home. 

För att förbereda sig på denna trend kan du börja med att se över din sökoptimering och optimera både din mobilsida och FAQ. 

Mer om röstsök

 

Har du planer på att kicka igång en e-handel eller vill du ha hjälp med att skapa en bättre leverans- och shoppingupplevelse för dina e-handelskunder? 
Hör av dig till oss på hello@addcream.se eller ring oss på 0660-43 18 00