David Ogilvy: 10 tips för att skriva bättre

David Ogilvy: 10 tips för att skriva bättre

Att kunna skriva bra, tydligt och övertygande är värdefullt oavsett vad du sysslar med i livet, vare sig du är författare, skriver till ditt livs kärlek, driver eget företag, klättrar på karriärstegen eller söker arbete.

Den 7:e september 1982 skickade reklamlegenden David Ogilvy ut ett internt memo till alla anställda på hans reklambyrå, Ogilvy & Mather. Memot hette ”Hur man skriver” och innehöll 10 råd.

”Desto bättre du skriver ju högre klättrar du inom Ogilvy & Mather. Personer som tänker bra, skriver bra. Luddigt sinnade personer skriver luddiga memos, luddiga brev och luddiga tal.

Bra skrivande är inte en naturlig gåva. Du måste lära dig att skriva bra.” - David Ogilvy

Här är Davids 10 ledtrådar:

  1. Läs Roman-Raphaelsons bok, Writing That Works, om skrivande. Läs den tre gånger.

  2. Skriv som du pratar. Naturligt.

  3. Använd korta ord, korta meningar och korta paragrafer.

  4. Använd aldrig jargongord och avancerat fackspråk. De är utmärkande för ett pretentiöst arsle.

  5. Skriv aldrig mer än två sidor om något ämne

  6. Kolla dina citeringar.

  7. Skicka aldrig ett brev eller memo samma dag du skrivit det. Läs det högt nästa morgon - och redigera det.

  8. Om det är viktigt, be en kollega förbättra det.

  9. Innan du skickar ditt brev eller ditt memo, se till att det är kristallklart vad du vill att mottagaren ska göra.

  10. Om du vill ha HANDLING, skriv inte. Gå istället och säg till personen vad du vill.

David

Källa: The Unpublished David Ogilvy: A Selection of His Writings from the Files of His Partners