Flödet är bara toppen av isberget

Flödet är bara toppen av isberget

Att prata till alla, men egentligen inte nå ut till någon - så kan din närvaro på sociala medier beskrivas om den inte hanteras på rätt sätt. Här är 8 tips som hjälper dig att lyckas med sociala medier. 

Flödet man ser på sociala medier är bara toppen av isberget. Utan kunskap om det som finns under ytan så är det svårt att lyckas med det som syns över ytan. Ingen entreprenör, företag eller organisation vill väl egentligen lägga tid och energi på sådant som inte lönar sig. Att sätta en strategi för sin närvaro på sociala medier är därför att göra sin läxa från början. 

SOCIALA MEDIER 101

8 tips i ditt arbete med sociala medier.

1. Varför?

Vad vill du uppnå med din närvaro på sociala medier? Sälja mer? Öka kännedom? Skapa förtroende? Öka spridning? Skapa affärer? Rekrytera? Informera kunder eller medlemmar? Ett tydligt syfte med sin närvaro är viktigt för att kunna bryta ned mål i klara och tydliga paketeringar och därmed rikta ditt innehåll rätt. 

2. Målgrupp.

Definiera din målgrupp. En målgruppsanalys slår aldrig fel. Underlaget kan du få fram med hjälp av t.ex. intervjuer, fältstudier, data från verktyg som Google Analytics eller annan statistik. Genom att lära känna din målgrupp, veta vilket innehåll de är intresserade av, vilka kanaler de använder och hur de beter sig - så har du större chans att få kontakt med dem i sociala medier.

3. Kanaler.

För att uppnå de uppsatta målen samt nå ut till rätt målgrupp så är det viktigt använda sig av rätt kanaler. Det viktigaste är inte att du befinner dig på alla sociala medier utan att du finns på rätt kanaler. Anpassa valet och innehållet i dina kanaler efter vart målgruppen befinner sig och målet med närvaron i kanalen.

4. Innehåll.

Se till att din övergripande contentstrategi talar om vilket innehåll du ska publicera, när det ska publiceras samt vilken tonalitet du ska använda dig av i ditt innehåll. Det ska vara lätt att känna igen ditt företag eller organisation i olika kanaler och sammanhang, så tonen ska vara konsekvent. Samtidigt ska språket anpassas efter kanalen. Video är ett tacksamt format för sociala medier eftersom det gärna delas och sprids organisiskt, men det behöver inte ersätta all text och bild från början i ditt arbete med sociala medier. Det bästa är i stället att arbeta regelbundet med det rörliga på sociala medier, då kommer det på lång sikt med största sannolikhet ge fler följare och större spridning.

5. Vem gör vad?

Sociala medier kan jämföras med en båt där strategin är din båtbesättning. Vem lägger upp innehåll? Vem integrerar med följare och besökare? Vem planerar och skapar rätt innehåll? Vem mäter och analyserar resultatet? Vem tittar på trender och utveckling? För att din båt ska gå i rätt riktning så måste din strategi tala om vad som ska göras och vem som är ansvarig. 

6. Annonsering

Sponsrad eller köpt spridning krävs ibland för att nå ut till fler. Men det behöver inte bli en dyr historia för det. Fördelen med annonsering i sociala medier är att det är relativt lätt att nå specifika målgrupper baserat på ålder, geografiskt område, intressen eller beteende. I stället för att vänta in resultatet går det även att se resultat medan annonsen pågår. Detta gör det enkelt att ändra och optimera annonsen under tidens gång. Spendera inte alla pengar på en gång, går annonsen mindre bra behöver innehållet eller målgruppen ändras och går den bra kan annonsbudgeten ökas. 

7. Mätning.

Med en tydlig strategi och tydliga mål vet du också vad du ska mäta. Om försäljning eller kursdeltagande är syftet, ta fram mål som handlar om det och mät sedan utifrån dem. Du kan sätta trafik, gillanden, delningar, kommentarer och all annan data du samlar in i ett sammanhang som är meningsfullt. Med tydliga mål och mätning av data kan du ta reda på vilket värde er sociala medier närvaro har, som bonus öppnar det också dörrar för intressanta insikter och möjligheter.

8. Utvärdering.

När du nått ytan så är vårt tips att styra båten i rätt riktning för att utforska nya upptäckter i din strategi. Testa att posta innehåll vid flera tillfällen, olika dagar och vid olika klockslag, gärna också med olika infallsvinklar på inläggen. Detta för att hitta data som lär dig mest om hur du kan arbeta vidare med sociala medier. Det är viktigt att titta djupare in på de insikter som strategin ger dig för att bära med sig för framtidens planering, produktion, genomförande och uppföljning.

Lycka till! Har du frågor eller funderingar? Hör av dig till oss så hjälper vi dig.