Ikoner, kommunikation och tidens gång

Ikoner, kommunikation och tidens gång

Att kommunicera har blivit lättare, snabbare och smidigare än någonsin tidigare. I arbetet och även privat kommer jag dagligen i kontakt med kollegor och vänner i Norge, Ryssland, England och andra länder runt om i världen. Alla som arbetar med kommunikation, oavsett om fokus ligger på samhällsinformation eller marknadsföring, vet att det finns kulturella skillnader att ta hänsyn till. En text som riktar sig till svenskar och ryssar måste anpassas efter respektive land för att få ett riktigt bra genomslag.

Därför blir det lite intressant att titta närmare på rent visuell design, där man måste vara rapp och samtidigt undvika alla missförstånd. Vår tids designikon är kanske just ikonen. Överallt finns de, knapparna som ska förmedla ett budskap. Samtidigt är det intressant att ursprunget till våra ikoner är så pass gamla. Det verkliga originalet är kanske diskett-ikonen som betyder ”spara” för en hel generation som själva aldrig sett en diskett i verkliga livet.

Telefon-ikonen är en annan klassiker. Från första början, alltså där på 80- och 90-talet, skulle ikonen representera en riktig telefon – men var köper man en telefon som ser ut på det här sättet idag?

 

Exempel finns även utanför den digitala världen, var hittar man exempelvis ett tåg som ser ut så här idag?

Barnböcker tycks också vara skriva i ett alternativt universum där tiden stannade någon gång på 70- eller 80-talet.

Har du fler exempel på symboler som håller på att nå samma odödliga status? Hör av dig till mig på mattias.w@addcream.se så uppdaterar jag blogginlägget!