Kommunikation på räls

Kommunikation på räls

Vår nyaste medarbetare Linn Grewell, har inte bara tågluffat i Europa i sommar, hon ser också till att den digitala produktionen går som på räls med texter, innehåll och en röd tråd som går samman med den övergripande strategin. För det handlar inte bara om att hålla tåget i rullning, det ska mot rätt riktning också.​

Hej Linn! Flipp eller flopp på två europeiska städer: Prag & Berlin?
Prag är en solklar flipp med grym arkitektur, trevliga människor och billig dryck. Berlin har sin charm också med betongbyggnader, graffiti och underground feeling. Det är absolut inte en flopp, men kan jämföras med min shabby chic-period under universitetstiden - trevligt för ett tillfälligt besök men inte där för att stanna. 

En känsla man inte riktigt vill förmedla till sina kunder...
Hur kan man undvika den?

Kundkännedom. Känsla av vad kunderna förväntar sig och öppen dialog. Ofta kan kunder hitta guldkornen i sin kommunikation utanför sin comfort-zone. I min roll som digital producent ingår det att sätta innehållet i ett större sammanhang i enlighet med genomtänkt strategisk kommunikation. Samtidigt finns det alltid utrymme för spontanitet och snabba puckar, oavsett om det rör sig om sociala medier, nyhetsbrev, content eller webb, det gäller bara att kreativiteten kanaliseras i rätt riktning och kanal. 

Måste det finnas en strategi även när man arbetar med sociala medier? Är det inte en mer… kreativ kanal?
Egentligen är det tvärtom, tycker jag. Det är inte alltid så lätt att vara kreativ med ett vitt papper. Har man däremot någon slags sträng att slå an emot så är det lättare att skapa ljuv musik. Sen kommer man inte ifrån att förarbetet är viktigt. De flesta av oss vet vilka mål vi vill nå – men det kan vara svårt att ta ut riktning om man inte vet hållplatserna på vägen dit. Det är viktigt att, utifrån ambitionsnivå och i samråd med kunden, planera vad som önskas uppnås, tillvägagångsätt, omfång och tidpunkt. Men det också viktigt att utvärdera sitt arbete för att nå de mål som man sätter upp tillsammans med kunden. Strategiarbetet är därför högst viktigt även när man arbetar med sociala medier.