Nå ut till fler på sociala medier.

Nå ut till fler på sociala medier.

Tre miljarder människor (cirka 40% av jordens befolkning) finns idag på sociala medier. Med en siffra som ökar med ungefär en miljon användare varje dag går det bara att beundra sociala mediers popularitet och effekt. 

  • Facebook har två miljarder användare varje dag.
  • Instagram har 500 miljoner dagliga användare.
  • 87% av rekryterare använder LinkedIn.
  • Det är dagligen 8 miljarder personer som tittar på video på Youtube.

Det är minst sagt många människor som du kan nå ut till via sociala medier. Men fokus bör inte bara ligga på att sprida ditt budskap till så många som möjligt, utan det viktiga är att du når ut till rätt personer.

Använd rätt kanaler på rätt sätt

Flödet som du ser på sociala medier visas inte i kronologisk ordning. I stället är innehållet baserat på algoritmer som sätter ihop flödet efter vad du själv visat intresse för eller vad dina kompisar gillar. Uteblivet engagemang minskar ett inläggs räckvidd medan värdefullt innehåll ökar ett inläggs räckvidd. De sociala nätverken är uppbyggda på dessa algoritmer för att användarna ska se ett större värde i att stanna kvar på plattformen. 

Att hålla sig till rätt kanaler, men även publicera rätt innehåll är därför av stor betydelse. Genom att lära känna din målgrupp, veta vilket innehåll de är intresserade av, vilka kanaler de använder och hur de beter sig, så har du större chans att få kontakt med dem i sociala medier. Se till att planera i tid vilket innehåll du ska publicera, när det ska publiceras, i vilken kanal samt bestämma vilken tonalitet ni ska använda er av i ert innehåll. Det ska vara lätt att känna igen ditt företag i olika kanaler och sammanhang, så tonen ska vara konsekvent. 

Rörligt berör. Långa videos, korta videoklipp, livestreaming och videoannonsering... Användarna längtar efter rörligt, konsumerar rörligt och delar rörligt i rekordtakt. Video är ett tacksamt format för sociala medier eftersom det gärna delas och sprids organisiskt. Det är faktiskt 10 gånger större chans att era följare gillar och delar rörligt material än ett vanligt textinlägg. Det prioriteras även högre i sociala medier jämfört med annat innehåll. Stressa däremot inte. Videos behöver inte ersätta all text och bild från början i ert arbete med sociala medier. Det bästa är i stället att arbeta regelbundet med det rörliga på sociala medier, då kommer det på lång sikt med största sannolikhet ge fler följare och större spridning.

Nå ut till fler

Ibland krävs en knuff i rätt riktning. Om du vill klara dig utan köpt annonsering krävs mycket arbete med storytelling, engagemangsfaktorer och att det tilltalar olika målgruppstyper som interagerar med innehållet till exempel genom gilla-markeringar, delningar och kommentarer. Detta gör att det är bra att ha med sig att en sponsrad eller köpt spridning ibland krävs för att nå ut till fler. 

Men det behöver inte bli en dyr historia för det. Fördelen med annonsering i just sociala medier är att det är relativt lätt att nå specifika målgrupper baserat på ålder, geografiskt område, intressen eller beteende. I stället för att vänta in resultatet går det även att se resultat medan annonsen pågår. Detta gör det enkelt att ändra och optimera annonsen under tidens gång. Spendera inte alla pengar på en gång, går annonsen dåligt behöver innehållet eller målgruppen ändras och går den bra kan annonsbudgeten ökas.