(R)Evolutionen ICA-Stig

(R)Evolutionen ICA-Stig

När produkter och tjänster lanseras, eller ett företags framtoning förändras, så krävs nästan alltid någon form av kommunikativ insats. Självklart ska alla köpa bröd från ditt bageri, köpa just ditt vetemjöl och välja dina matlagningskurser. Valet av insats kan delas upp i två primära alternativ. Revolution och evolution. Det förstnämnda alternativet är vanligt bland de flesta mindre företag. Den kommunikativa insatsen är tydligt avgränsad och paketerad med ett tydligt flöde från – så att säga, ax till limpa. Behovet identifieras, en lösning kavlas fram som fyller detta och så slutligen en lansering med någon typ av begränsad uppföljning. 
 
Samtidigt saknas ofta den evolutionära aspekten i arbetet. Alltså, hur man förvaltar och bygger vidare på det material man just arbetat fram – ofta med stor möda, energi och inte minst ekonomiska resurser. Den direkta konsekvensen av ett revolutionärt arbetssätt är alltså en situation där varje kliv visserligen kan vara väldigt stort, men där räntan på tidigare investeringar ibland rinner ut i sanden. 
 
Ett konkret exempel är en helt ny app som vi presenterar inom några få veckor. I informationsfasen konkretiserades en mängd idéer, den ena bättre än den andra. Ändå valde vi att starkt begränsa appens funktioner till några enstaka.

Varför? Jo, på så sätt skapar vi ett naturligt utvecklingsflöde. Istället för att göra tio ganska bra funktioner kan vi bygga tre riktigt grymma. Över tid kan vi utöka på vår skapelse med några få funktioner i stöten, förändra utifrån användarnas feedback och den statistik vi samlar in. Vi slipper gissa och kan vara säkra på att varje förändring vi gör är förankrad och genomtänkt. 
 
Den mest kända kombinationen av revolution/evolution under senare tid inträffade 2001 när Hans Mosesson äntrade scenen som ICA-Stig för första gången. När succén var ett faktum övergick produktionen till en evolution som pågått i snart 15 år. Men hur kan man då applicera detta på sin egen verksamhet? Räcker det med att vrida på ett etablerat koncept eller är din nuvarande marknadsföring så föråldrad - eller rent ut sagt dålig - att du måste inleda en större omgörning? Oavsett vad du kommer fram till så rekommenderar vi en grundlig genomgång som leder till informerade beslut. Det tjänar både du och dina kunder på i slutändan. 

 

Fotograf: Jon Hertov, hämtad via icagruppen.se