Så lyckas du med Snapchat

Så lyckas du med Snapchat

Månadens blogginlägg signeras Judith Holm, praktikant tillika vapendragare under försommaren. Snapchat är en relativt ung plattform med en ung målgrupp – och vad passar då bättre än att låta en inbiten Snapchat-användare själv beskriva plattformen.

Stjärnorna på den digitala himlen lyser starkare än någonsin. I en tid då etablerade kanaler som Facebook och Instagram sett sin tillväxt sakta in skiner Snapchat med nya möjligheter. Säg det med en bild!

Snapchat är dagens kanske hetaste sociala nätverk och används av 100 miljoner människor världen över. Appen låter dig ta bilder, spela in videoklipp eller skicka en chatt direkt till dina vänner. Innan du skickar iväg din ”Snap” kan du lägga på ett roligt filter, klistermärken eller valfri text. Du kan också välja hur länge materialet ska visas och för vilka. Därefter försvinner det för gott. 

Till skillnad från Facebook och Instagram förekommer inte likes, kommentarer eller någon delningsfunktion. På Snapchat handlar det om en här-och-nu känsla där man skippar det formella. Eftersom det inte finns någon historik på vad du skickat för tre veckor sedan behöver man inte överanalysera varje inlägg, utan låt istället spontaniteten ta över. På senare tid har Snapchat också etablerat sig som en allt starkare marknadsföringskanal, något som allt fler företag snappat upp.

Borde du skaffa Snapchat?

Du kanske sitter och funderar om Snapchat skulle kunna vara varit något för ditt företag.  Så länge ni vill visa en mer personlig och spontan sida kan vem som helst använda det. Har du en ung målgrupp, ta upp mobilen och ladda ner appen redan nu. Majoriteten av användarna är under 25 år gamla. Tänk efter om du har några produkter eller tjänster som är intressanta att visa upp visuellt. Det måste vara något unikt och exklusivt innehåll som fångar publikens intresse. Se till att ha en avsikt med det du laddar upp!

Hur lyckas man?

Självklart vill man ha en livlig Snapchat med folk som kollar in dina senaste uppdateringar. För det krävs det att du har ett aktivt konto med spännande material samtidigt som du engagerar din publik. Glöm inte att berätta på andra sociala medier att du skaffat Snapchat och vad du kan erbjuda där!

Se till att ha tävlingar och visa vad som händer bakom kulisserna. Att involvera dina följare har en stor inverkan på kontots framgång. Ett lyckat exempel är Malmöfestivalen, där man rekryterade ungdomar att rapportera om festivalen via Snapchat. Det blev en stor succé med tusentals nya följare. Som alltid är det viktigt att du tänker på vad dina följare vill se. Planera dina inlägg med ett konkret syfte eller en tanke bakom, men skippa det formella. Kör också någon spontant uppdatering ibland och låt kreativiteten flöda!

Med en stor räckvidd och hastiga framsteg är Snapchat en betydelsefull kanal för att nå ut till den yngre målgruppen. Kanske är det till och med en av framtidens viktigaste plattformar, både för kommunikation och marknadsföring?

Judith Holm